Danmark er et gourmetland med en madkultur i krise

Debatindlæg bragt på Altinget 27. juni 2024.

Selvom Danmark er dygtige til topgastronomi, står det bekymrende skidt til med vores generelle madkultur og madforståelse, skriver Jesper Zeihlund, stifter og direktør, Brancheorganisation for lokale fødevarer i Danmark, ejer, Local Food Mind.

Hele 44 Michelin-stjerner er netop uddelt til 31 danske restauranter fordelt over det meste af landet.

Fødevareminister Jacob Jensen (V) har udtrykt stor stolthed over denne gastronomiske triumf og fremhævet den som et bevis på dansk kvalitet og innovation.

Anerkendelsen af restaurantbranchens gourmetniveau er fantastisk og på alle måder positivt for vores land – ikke mindst ud fra en oplevelsesøkonomisk vinkel.

Men bag den glitrende facade af kulinarisk anerkendelse gemmer der sig en mindre flatterende virkelighed.

For lad os være ærlige og sige, at størstedelen af danskerne på ingen måder har en middagstallerken, der bare tilnærmelsesvis ligner noget i retning af gastronomi.

Undersøgelser fra blandt andet Madkulturen viser, at ligeså dygtige Danmark er til topgastronomi, ligeså skidt står det til med vores generelle madkultur og madforståelse.

En stor del af danskerne har nemlig et begrænset forhold til råvarer og madlavning og prioriterer pris over kvalitet.

Det danske køkken bekymrer

Det er bekymrende af flere årsager. For et godt kendskab til råvarer er afgørende for at kunne lave sund og varieret mad.

Men jeg kan også få øje på en række andre konsekvenser:

  • Iværksætteri. Et større forbrug af lokale fødevarer forarbejdet og forædlet lokalt vil være en drivkraft for iværksætteri og arbejdskraft, også i Danmarks yderområder.
  • Forsyningssikkerhed. Dansk nærproduktion giver os en forsyningssikkerhed. Men vi er også nødt til at spise det, der produceres – ellers er det logik for djøffere, at det ikke kan fungere i længden.
  • Livsglæde. Vi er et rigt land på en lang række parametre, og det er et tab, også for den mentale sundhed, hvis ikke vi alle kan sætte pris på og glæde os over et godt måltid.
  • Sammenhængskraft. En større madforståelse og indsigt i, hvor råvarerne stammer fra, er med til at knytte stærkere bånd mellem by og land.
  • Den gode historie. Vores lokale fødevarefortælling i Danmark er noget, vi kan samles om og være stolte af. Fødevarer er en af de eneste ting, som alle har tilfælles.

Problemet med vores ringe madforståelse er altså ikke kun et spørgsmål om sundhed, men også om vores forhold til mad og måltider og i sidste ende vores kultur og fællesskab.

Fra gastronomi til hverdagsmad

Vi bør glæde os over, at Danmark har etableret sig som en gastronomisk stormagt, og se på hvordan vi kan rykke den bølge over i danskernes måltider på en ganske almindelig tirsdag.

Det starter i det små og i det nære – med de fødevarer der ligger på vores tallerkener. Vi skal blive meget bedre til at kende vores egne råvarer, deres anvendelse og ikke mindst sæson. Helt konkret skal vi løfte bunden af danskernes madkendskab.

Der er allerede initiativer i gang. Madkulturens skolemadsprojekter og madkundskab i folkeskolen er eksempler på, hvordan vi kan uddanne de kommende generationer i madlavning og råvarekendskab. Disse initiativer bør styrkes og udvides.

Men voksne har også brug for at blive inspireret og oplyst om fordelene ved lokale råvarer.

Supermarkeder og detailhandlere spiller en vigtig rolle her. De kan for eksempel hjælpe forbrugerne med at træffe bedre valg ved at fremhæve sæsonens lokale produkter og tilbyde opskrifter.

Bæredygtig madkultur

Regeringen har også lanceret flere politiske tiltag, der kan hjælpe med at styrke madkulturen i Danmark.

Initiativer som Fødevareministeriets nye kampagne for bæredygtige fødevarer og støtteordninger for lokale producenter er skridt i den rigtige retning.

Det er essentielt, at disse tiltag får den nødvendige opbakning og bliver integreret i vores daglige liv.

Det er på tide, at vi tager ansvar for vores madkultur, og begynder at værdsætte de råvarer, vores eget land producerer.

Ved at prioritere kvalitet over pris og vælge lokale råvarer, kan vi ikke kun forbedre vores sundhed og livsglæde, men også beskytte vores miljø og støtte lokale arbejdspladser.

Lad os gøre Danmark kendt, ikke kun for vores Michelin-stjerner, men også for vores stærke og bæredygtige madkultur.